ELEKTRISCHE FENDT-TREKKER E100 GAAT IN PRODUCTIE
Tekst: Bob Karsten, Trekker Magazine
Fendt brengt in 2024 een elektrische trekker op de markt: de e100. Het gaat om een smalspoortrekker. In 2024 is het productieaantal nog beperkt,en is de trekker slechts beschikbaar in drie landen waaronder Nederland. In 2025 volgt de daadwerkelijke serieproductie
De Duitse trekkerfabrikant Fendt heeft zijn elektrische e100 vernieuwd en start een beperkte verkoop ervan na vakbeurs Agritechnica van 12-18 november in Hannover (D.). In tegenstelling tot de eerste prototypes kiest Fendt nu voor een smalspoorvariant.
Fendt zal op de komende Agritechnica een nieuwe versie van zijn elektrische e100-trekker aan de beursbezoekers tonen. Vanaf dat moment is het mogelijk om orders te plaatsen. In 2024 start een beperkte productie voor uitsluitend drie landen: Duitsland, Noorwegen en Nederland. De daadwerkelijke serieproductie staat gepland voor 2025.
NOG ZELFDE CONCEPT ALS PROTOTYPE
De eerste versie van de elektrische e100 was gebaseerd op een 200P-serie. Nu kiest Fendt ervoor om de elektrische trekker te bouwen op basis van een V-serie-smalspoortrekker. Er komt één model op de markt: de e107V. De trekker is van buiten zo goed als vergelijkbaar met de dieselvariant. Van de buitenkant zie je alleen dat een uitlaatsysteem ontbreekt en dat de motorkap een fractie hoger is.
Conceptueel gezien is de trekker hetzelfde als het prototype. Dat wil zeggen dat er een accupakket onder de motorkap ligt en dat één elektromotor de dieselmotor simuleert. Dat betekent ook dat er een standaard Vario-transmissie in de trekkers ligt. Daardoor is maar één dure elektromotor nodig die naast de rijaandrijving ook de aftakassen en hydrauliek aandrijft, in plaats van drie motoren met hetzelfde vermogen.
ZELF VERMOGEN KIEZEN
De e100 is dus getransformeerd naar een smalspoorversie en is nu ook een frontaftakas leverbaar – dat was bij het prototype nog niet het geval. Volgens Fendt is de belangrijkste wijziging echter dat uitsluitend gecertificeerde componenten worden gebruikt. Kocht Fendt voor het prototype nog onderdelen van start-ups, nu koopt de fabrikant alles in bij grote partijen die ook aan de automotive sector leveren.
Alleen bij de e107V kun je zelf het motorvermogen in de terminal instellen. Je kunt kiezen of de motor 50 kW levert, 55 kW of kortstondig 66 kW. Uiteraard is het geleverde vermogen van invloed op de tijd dat je met de accu kunt werken.
Volgens Fendt is het mogelijk om 4 tot 5 uur met de trekker te werken, met een motorbelasting waarbij normaliter 5 à 6 liter diesel wordt verbruikt. Dat zou normaal zijn voor een smalspoortrekker – wat tevens de reden is dat Fendt nu met een smalspoor start. Opladen van 20 tot 80% kan met een snellader in 40 minuten. Reken op een vraagprijs die – afhankelijk van de gekozen opties – 50 tot 100% hoger is dan die een dieselvariant.
PRODUCTIE START BEPERKT
In de fabriek heeft Fendt al ruimte ingericht voor de productie van de elektrische trekkers. De trekkers starten op de normale assemblagelijn. Via een by-pass-systeem komen de machines in een aparte ruimte waar medewerkers de hoog-voltage elektrische componenten assembleren. Fendt doet geen uitspraken over geplande en verwachte productieaantallen en ook niet over de marktpotentie.