Introductie elektrische e107 Vario

Na de smalspoorversie introduceert Fendt nu ook een bredere variant van de Fendt e107 Vario.

De 200 Vario-serie is gebruikt als basis. Hierbij maakte de dieselmotor plaats voor een 100 kWh lithium-ion accu en een 55 kW sterke elektromotor. Deze elektromotor drijft de gangbare Vario-transmissie aan. Een acculading is goed voor vier tot zeven uur werkcapaciteit.
Het vermogen van de trekker is afhankelijk van rijmodus die je kiest. Er zijn drie modi; eco, dynamic of dynamic+. In de eco-modus is het vermogen zo’n 50 kW (68 pk). In de dynamic-modus is dat maximaal 55 kW (75 pk). Bij het inschakelen van dynamic+ wordt er kortstondig een piekvermogen van maximaal 66 kW (90 pk) geleverd. Het maximumkoppel is 347 Nm.

Opladen

Links voor de cabine, waar oorspronkelijk de dieseltank zat, vind je een stekkeraansluiting om de accu op te laden. Met een type 2-stekker kun je de accu opladen via wisselstroom (tot 22 kW). Ook kan de tractor met een mobiele lader (22 kW) worden opgeladen. Het duurt dan ongeveer vijf uur voordat de accu weer vol is. Verder is het mogelijk om de tractor via gelijkstroom te laden. Het laadvermogen kan oplopen tot 80 kW, waarmee de accu volgens Fendt in ongeveer 45 minuten van 20 tot 80 procent kan worden opgeladen.

De e107 Vario heeft op standaardbanden een buitenbreedte van 2,16 meter en een hoogte van 2,64 meter. De wielbasis is 2,37 meter. De Fendt e107 Vario kan optioneel worden uitgerust met een Fendt Cargo 3X65-voorlader. De trekker weegt met voorlader ongeveer 4.500 kg.

Bestellen

Fendt introduceerde eerder al de smalspoorversie van de e107 Vario. Deze tractor is inmiddels te koop. Ook de brede versie is binnenkort te bestellen. Nederland behoort namelijk samen met Duitsland en Noorwegen tot de pilotmarkt van de elektrische tractorserie.

De trekkers worden vanaf het tweede kwartaal van 2025 geproduceerd in de fabriek in het Duitse Marktoberdorf.

Wil je meer informatie over de e107 Vario met breedspoor banden? neem dan contact op met een van onze verkopers